Конспекти уроків

Конспект уроку з біології у 8 класі
Тема. Різноманітність кісткових риб. Роль риб у водних екосистемах та їх значення у житті людини. Охорона риб.
Мета: розглянути різноманітність класу Кісткові риби, дати характеристику основним надрядам і рядам кісткових риб, показати різноманітність риб у зв’язку з пристосуванням до середовища життя; ознайомити учнів зі значенням риб та особливос­тями рибного господарства; удосконалювати вміння працювати в групах, уміння та навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями; розвивати творчу активність та критичне мислення учнів; сприяти вихованню екологічного мислення; формувати ціннісне ставлення до природи, інтерес до вивчення біорозмаїття нашої планети.
Обладнання і матеріали: ноутбук, підручники, роздатковий дидактичний матеріал, таблиці «Зовнішня та внутрішня будова риб», хрестоматія по зоології, Червона книга України.
Базові поняття і терміни: прохідні риби, надряд Кистепері, надряд Дводишні, надряд Костисті, Ряд Оселедцеподібні, ряд Лососеподібні, ряд Коропоподібні, ряд Окунеподібні, ряд Осетроподібні.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма уроку: урок-подорож
Очікувані результати:учні знають ознаки представників найпоширеніших рядів кісткових риб; учні наводять приклади риб, які мешкають у місцевих водоймах, промислових риб; учні розпізнають представників деяких рядів риб у природі.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний.
 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.
 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схематичних таблиць.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Емоційна готовність учнів до уроку.
Добрий день, шановні учні, починаємо урок!
Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.
У вас  нове на кожнім кроці – ви ж такі ще молоді!
Почувайтесь на уроці, ніби риби у воді.
- Думаю, ви погодитеся зі мною, що серед тварин, що заселяють нашу планету, зокрема водне середовище, значне місце посідають риби. Вони постійно живуть у воді, і це позначилося на їх будові та життєвих процесах.
2.Актуалізація опор­них знань учнів
- Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може не викликати захоплення в кожного, хто знайомиться з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин. Риби мають різноманітну форму, деякі – навіть фантастичну, різні розміри, забарвлення тіла, прекрасно володіють здатністю пристосовуватися до умов навколишнього середовища. У цього класу тварин було достатньо часу, щоб створити таке біорозмаїття. Адже риби з’явилися на Землі близько 435 мільйонів років тому.

- Великий систематик Карл Лінней  зазначив у своїй  «Системі природи»:  «Якби ви не бачили риб, чи могли б ви повірити, що такі істоти дійсно існують?!»
Навколо світ тварин чудовий
В блакитності морського дна.
Він неповторний, загадковий
У володінні Нептуна.
Тут хижі плавають акули
І краби-велетні живуть,
Кити й медузи разом  з ними
У океанську глиб пливуть.
Та все ж найбільша шана рибі.
Що народилась в глибині
Морська вода її стихія,
А рідний дім — в піщанім дні.

ІІ. Цілевизначення і планування.
- Тема нашого сьогоднішнього уроку «Різноманітність кісткових риб. Роль риб у водних екосистемах та їх значення у житті людини. Охорона риб»  дасть нам змогу краще познайомитися з цими незвичайними тваринами.
- Мета нашого уроку: ознайомитися із різноманітністю кісткових риб у природі,  на прикладі кількох рядів розглянути різноманітність форм і способу життя як результату  пристосування до умов середовища, з’ясувати, які види кісткових риб в Україні підлягають охороні.  
- Діти, а які у вас очікування від сьогоднішнього уроку?
- Для проведення нашого уроку науково-дослідний інститут океанології люб’язно надав нам для подорожі на морське дно свій батискаф «Кальмар».
- Також  вам просили передати  таке   прохання: уважно спостерігати за всім під час подорожі і зібрати якомога більше інформації про тих риб, яких ви зустрінете.

- Але перш ніж вирушити у подорож, нам потрібно перевірити, чи всі учні готові до цікавих зустрічей з морськими мешканцями.
- Тому запрошую вас взяти участь у  невеликому  бліц-турнірі.
Бліц-турнір «Далі, далі…»
-         До якого типу тварин належить надклас Риби?
-         Які класи належать до надкласу Риби?
-         Яку форму тіла мають риби?
-         Який орган допомагає утримуватися в товщі води кістковим рибам?
-         Який орган дихання властивий рибам?
-         Чим вкрита шкіра риб?
-         Який орган чуття у риб служить для сприйняття  течії води?
-         Яку назву має процес метання самками ікри з подальшим заплідненням  її сім'яною рідиною самців?
-         Температура тіла риб  залежить від температури навколишнього середовища, отже риби – це …
-         Чому важко тримати в руках живу рибу?
-         Як називається  розділ зоології, який вивчає риб?
- А ще наші колеги-іхтіологи передали для вас  старовинну скриньку, яку підняли з борту затонулого піратського корабля. Зазирнемо, що в цій скриньці.
- Ой, та тут якісь пергаментні свитки. Подивимось. Так це для вас приготовані «Мудринки зі скриньки»:
-         Поясніть прислів'я (з біологічної точки зору): «На те й щука в річці, щоб карась не дрімав» з біологічної точки зору.
-         Поясніть  вислови:
       «почувається    як риба у воді»;
       «мовчить як риба»
                    
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
- Отже, ми впорались з усіма завданнями, довели, що ми готові до відповідальної подорожі.  Займаємо свої місця, й уважно спостерігаємо в ілюмінатори. Задраїти люки! Починаємо занурення.
- Ми знаходимося в Чорному морі поблизу гирла Дніпра в каюті нашого батискафа на глибині 5 метрів. Зараз ми розглянемо зграї риб, які будуть пропливають повз нас.
- Зверніть увагу на  ось цих  риб середнього розміру. Придивимося ближче. Це представники ряду Осетроподібні. Ці риби мають найбільш архаїчну будову серед усіх кісткових риб.
Самостійна робота з підручником
- Звернемося за допомогою до підручника. Прочитайте 1-й абзац статті «Ряд Осетропобібні» та знайдіть відповідь на запитання: 
в чому видно подібність в  будові осетроподібних  і акул, які як вам відомо, є представниками  класу Хрящові риби? Чим вони схожі?
(Робота учнів з підручником, відповіді: )
- веретеноподібне тіло,
- рот у вигляді поперечної щілини з нижнього боку голови;
- асиметричний хвостовий плавець;
- наявність брязкалець і клоаки,
- хрящовий скелет.
- А за якою ознакою можна легко впізнати осетра, хто звернув увагу? (жучки – великі кісткові пластинки, розташовані рядами вздовж усього тіла).
- Особливістю осетрових риб є те, що більшість із них живе в морі, але для нересту обов’язково заходить у річки, де шукає місця із швидкою течією і там відкладає ікру.
Риби, що переходять для нересту з морської води в прісну (або навпаки) називаються прохідними.
- Нечисленний ряд Осетроподібні об’єднує близько 25 видів, поширених у Північній півкулі,  6  з них трапляються в Україні.
- Зокрема,  ще донедавна зустрічалися два види осетрівросійський та атлантичний, але промислове значення в нашій країні зберіг  тільки осетер російський, що водиться в гирлах Дунаю і Дніпра.
- У Чорному та Азовському морях поширена севрюга, вона досягає ваги до 100 кг, живе до 30 років.
- Одна з найбільших Осетрових риб – білуга. Може доживати до 100 років, у 70-річному віці досягає розмірів до 5 м завдовжки і маси тіла до 1 тони.  Колись білуга  піднімалася з Чорного моря Дніпром аж до Києва, нині ж надія на збереження цього виду пов’язана лише з її штучним розведенням на рибозаводах.
- Ще одна риба з ряду Осетроподібні – це стерлядь. Вона трохи менша від білуги  і є прісноводною рибою. Чисельність її, як і білуги,  постійно зменшується. Тому обидва ці види занесені до Червоної книги України.
- Як ви вважаєте, з чим може бути пов’язане поступове зникнення цих видів риб з водойм України?
- Різке зменшення чисельності пов’язане з побудовою каскаду гідроелектростанцій на Дніпрі, знищення природних нерестилищ цих видів.
- Рухаємося  далі.
Конкурс кросвордистів
Розгадати кросворд та визначити перевірочне слово — назву риби.
1) Орган, за допомогою якого риба може пірнати або виринати на поверхню води. (Міхур.)
2) Найвідоміша прісноводна хижа риба. (Щука.)
3) Риба, назва якої збігається з назвою давньоримського бога кохання. (Амур.)
4) Самець прісноводної риби, який турбується про потомство. (Сом.)
5) Риба, яка знищує і поїдає різних паразитів, що живуть на тілі інших риб. (Губань.)
 1
 2
 3
 4
 5
Перевірочне слово: хамса.
Запитання до учнів:
— До якого ряду кісткових риб належить ця тварина?

- Справа від  нас  пливе зграя досить знайомих на вигляд риб. Можливо, хтось впізнає їх? Ми часто бачимо цю рибу  на прилавках продуктових крамниць і купуємо. (Це оселедці).
- Ряд Оселедцеподібні налічує близько 250 видів риб. Більшість з них нам добре відома, так як це промислові види риб, які ми часто вживаємо в їжу. Це такі як атлантичний і тихоокеанський оселедець, кілька, тюлька, салака, сардина, хамса.
- Оселедцеподібні – зграйні риби, що живуть у товщі води. Мають невеликі розміри, сплощене з боків тіло, як і у більшості кісткових риб, хвостовий плавець рівно лопатевий. В Україні в Чорному і Азосвькому морі поширені кілька видів цього ряду: це чорноморсько-азовський оселедець,  чорноморсько-азовська тюлька,  чорноморська кілька ( шпрот), азовська  хамса,  чорноморський анчоус ( хамса).
- Представники цього ряду постійно потерпають від непомірного вилову. В зв’язку з цим чисельність їхня постійно скорочується. Деяким видам загрожує зникнення. Зокрема, до Червоної книги України занесено чорноморсько-азовську тюльку.
«Склади назви риб»
(Учням пропонуються чотири слова, у яких переплуталися букви і їх необхідно переставити так, щоб утворилися назви риб.)
• Сосоль (лосось)
• Рольфе (форель)
• Таке (кета)
• Суріха (харіус)
Запитання до учнів:
— До якого ряду належать названі риби?

- А ось ми бачимо зграю риб. Це – лосось чорноморський, представник ряду Лососеподібні.  Дізнаємося про нього більше. Якщо осетрові риби цінуються головним чином за делікатесну чорну ікру, а оселедцеподібні – за смачне м’ясо, то лососевих цінують як за ікру – червону, так і за м’ясо.
- До цього ряду належать такі цінні промислові види риб як горбуша, сьомга, кета, форель. Чимало представників раду Лососеподібні мають невеликий жировий плавець, позбавлений кісткових променів. Деякі з лососеподібних, наприклад форелі, є осілими рибами, живуть у прісних водоймах і ніколи не виходять у море. Але більшість представників цього ряду належить до прохідних риб. Молодість прохідні лососі проводять у морі, а коли через кілка років настає час залишити потомство, вони долають відстані в тисячі кілометрів і пливуть на нерест до тих річок, де вивелися з ікри самі! У міру наближення до місць нересту ці риби змінюються: подивіться якого вигляду набуває самець горбуші у шлюбний період: тіло стискається з боків, забарвлення яскравішає, змінюється форма тіла, щелепи вигинаються.  На подолання значної відстані вони витрачають всі запаси енергії, і давши життя потомству, у більшості лососевих батьки гинуть.

- У фауні України зустрічається кілька видів Лососеподібних, зокрема лосось чорноморський, який занесений до Червоної книги України, харіус європейський, таймень  дунайський. Окрім «Червоної риби», до ряду Лососеподібні належить і добре всім відома щука звичайна, яка є типовим мешканцем наших водойм.

- Зараз ми запливаємо у гирло Дніпра і можемо познайомитися з деякими прісноводними видами риб, що мешкають у водоймах України. Зокрема у прісних водоймах поширені представники різних рядів надряду Костисті риби: це і Вугроподібні, Сомоподібні, Окунеподібні, Коропоподібні.
— Послухайте опис тварини та визначте її назву.
Доросла риба оливково-срібляста з фіолетовим або червоним полиском. По краю хвостового плавця проходить чітка чорна смуга. У молодих риб забарвлення сріблясте, боки з чорними плямами, анальний та черевні плавці червонуваті. Мають потужні щелепи з гострими зубами, нападають на риб та інших тварин, небезпечні для людини. Будова нижньої щелепи і зубів дозволяє рибі виривати зі здобичі великі шматки м’яса. Зграя за кілька хвилин знищує тварину масою близько 50 кг. (Піранья.)
— До якого ряду вона може належати?
Відео «Піранья – небезпечна риба світу»
- Ось зараз мимо нашого батискафу пропливають представники ряду Коропоподібні. Зупинимося на ньому детальніше. Подивіться уважно, можливо хтось впізнав представника? (карась)

- Ряд Коропоподібні – це дуже різноманітна група переважно прісноводних риб, які живуть по всьому світу. В Україні поширені такі представники цього ряду як карасі, лящі, плітки, товстолобики, коропи, краснопірки, піскарі та інші. Ці тварини не мають зубів на щелепах, але на останній парі їх зябрових дуг розташовані так звані глоткові зуби, за допомогою яких коропоподібні подрібнюють рослинну їжу.
        Всім відомі золоті рибки, їх виведено у Стародавньому Китаї від сріблястого карася ще 5 тис. років тому. Коропа штучно розводили ще в Стародавній Греції . Зараз виведено дзеркальний, український короп . Ці риби сягають довжини 1 м. і масою 20 кг. Коропа називають свійським , тому що він легко приручається, швидко набирає вагу, росте, виробляє умовні рефлекси на їду .

Гра з учнями в біологічне лото
.Відгадати назву риби ( букви в словах переплутані )


Р а с ь к а - карась Покор - короп 
Щял – лящ
К а щ у - щука
                             К а т і п л - плітка
Р е ф о л ь – форель
Б о в а л – вобла
Стобиклотов- товстолобик
К и б о ч - бичок
Лабамка- камбала
М о с - сом

Розповідь учителя
Ви знаєте, що серед тварин трапляються і отруйні види. Деякі такі види риб розповсюджені і в Чорному морі.
Повідомлення учня
Морський дракончик
Морський дракончик — найотруйніша з чорноморських риб. Отруйні залози у нього містяться біля основи колючих променів першого спинного плавця і біля шипа на зябровій кришці. Якщо наступити на цю рибу або необережно її взяти, вона може поранити. Одночасно до рани потрапляє й отрута риби. Поранений спершу відчуває гострий наростаючий біль, у нього посилюється виділення поту, послаблюється дихання, вражене місце напухає. Якщо вчасно не звернутися до лікаря, може наступити параліч, втрата мовлення, а інколи навіть смерть. Тому при уколах дракончика необхідно негайно звертатися до лікаря. До цього рану рекомендується обмити спиртом, хлороформом, концентрованим розчином калій перманганату або теплою водою, а також витягти з неї уламки колючок, якщо вони є.
Морський дракончик веде придонний спосіб життя. Він швидко закопується грудними і черев-ними плавцями в пісок, залишаючи відкритими тільки очі, рот і спинний плавець. Закопавшись, очікує на здобич. Це дрібні риби, наприклад бички, креветки, дрібні краби. Під час полювання орієнтується переважно за допомогою органів зору та бічної лінії. З наближенням жертви на відстань 30–40 см хижак блискавичним рухом кидається на неї, широко розкривши рота, та хапає її.
Цей вид риби належить до ряду Окунеподібні.
Відео «Морський дракончик. Дуже небезпечний»

- Досить поширеними в наших водоймах є представники ряду Окунеподібні.
Цей ряд нараховує понад 6 тис. видів морських та прісноводних риб.  Представники цього ряду мають колючі промені в плавцях,  за способом живлення окунеподібні є хижаками. До цього ряду належать морські види: скумбрія, ставрида, тунець. На території України в прісних водоймах зустрічаються окунь звичайний, судак звичайний, йорш звичайний.
- Цікавим представником ряду є риба–меч,  яка подеколи заходить у Чорне і Азовське море із Середземного.  Вона здатна розвивати величезну швидкість – до 100 км/год. Ось послухайте, як про неї пише відомий вчений, автор книги «Жизнь животных» Альфред Брем (зачитую з книги)

- Повертаємось на морські простори, і зазирнемо на хвильку в океанічні глибини. Адже саме там на початку ХХ століття було знайдено живу  викопну рибу.
«Загадковий диктант».
Завдання для учнів:
Необхідно вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей будови та життєдіяльності кісткових риб. У разі правильного виконання завдання можна визначити назву риби, яку тривалий час вважали вимерлою 200–300 млн років тому, але у 1938 р. вона була виявлена біля Коморських островів.
Л Мають обтічну форму тіла
О Усі плавці — парні
А Органи виділення — нирки
К Мають трикамерне серце
Б Внутрішній скелет — хорда
Т Мають зябра, прикриті зябровими кришками
И Є плавальний міхур
Г Є зовнішнє вухо
М Скелет складається із черепа, хребта, скелета плавців
Е Холоднокровні
Р Серед кісткових риб є живородні 
І Кровоносна система утворена різним судинами
Н Є клоака
К Більшість риб гермафродити
Я Риби, які піклуються про потомство, відкладають менше ікри
Відповідь:
л а т и м е р і я
Слово вчителя
Справжньою сенсацією стала знахідка  у ХХ столітті сучасної кистеперої  риби - латимерії. У грудні 1938 р. Марджорі Кортней-Латимер, куратор музею у Східному Лондоні (ПАР), коли досліджувала риб, виловлених рибалками, які ловили акул біля устя річки Чалумна, звернула увагу на незвичайну рибу синього кольору. Вона витягла рибу із загальної купи та принесла її до музею, але не змогла визначити, до якого виду та належить.  Не маючи можливості зберегти рибу, Марджорі Латимер віддала її таксидермісту, щоб той зробив опудало. Пізніше професор іхтіології Джеймс Леонард Брайлі Скот упізнав в опудалі рибу, добре відому з викопних решток. Він опублікував опис цієї істоти в березні 1939 р., давши їй латинську назву Latimeria chalumnae на честь Марджорі Латимер та місця знахідки (р. Чалумна).
Було встановлено, що латимерія є нащадком викопних кистеперих риб, які жили в прісних водоймах, де, імовірно, була нестача кисню. У зв’язку із цим у давніх кистеперих разом із зябрами утворилася легеня. Таким чином , з'явилося подвійне дихання. Крім кисню, розчиненого у воді, кистепері могли дихати й атмосферним киснем. Парні плавці цих риб за своєю будовою подібні до кінцівок наземних тварин, що надавало їм можливості виходити на суходіл.
Це хижак, який живе на глибині 400–1000 м в Індійському океані. Довжина тіла сягає 180 см, маса — 90 кг. Парні плавці латимерії слугують не лише для плавання, але й для пересування по крутих схилах дна. Її легеня заповнена жиром і не пов’язана з диханням.

- Ще однією цікавою групою кісткових риб є представники надряду  Дводишні. Це група тропічних риб, що поширені в заболочених водоймах Африки, Австралії. Представниками цього надряду є протоптери, що мешкають у Африці,  та рогозуби, які зустрічаються у річках Північно-Східної  Австралії. Особливістю їх є наявність 1 чи 2 легень. При пересиханні водойми , тварина заривається у мул і утворює навколо себе захисну оболонку . Ця капсула складається з мулу, склеєного липким слизом шкірних залоз . Дихає через отвір у капсулі. У такому стані тварина перебуває до 9 місяців . Із капсули виходить тоді, коли починається сезон дощів і водойма знову заповнюється водою.

- Подорож наша закінчена. Повертаємося у клас, щоб узагальнити  ті знання, які ви отримали.

Послухайте уривок з дитячої фантастичної повісті Юрія Томіна «Каруселі над містом»:
«На вигляд це була зовсім звичайна річка. Ще недавно в ній водились окуні, плітки і навіть раки, як відомо, вони люблять чисту воду. Але кілька років тому фабрика іграшок знищила в ній всю живність. Найдовше, кажуть, протрималася стара щука. Та й вона не змогла тут жити — попливла вгору по течії в іншу річку, де й померла від нудьги і самотності. Адже в неї була чер-вона голова, зелене черевце, синій хвіст, і інші щуки не хотіли з нею спілкуватися».
— Що й чому трапилося зі щукою?
— Що необхідно робити, щоб з іншими рибами такого не сталося?

Охорона риб
Розповідь учителя
З кожної відкладеної самкою ікринки може вирости доросла риба. Але більшість ікринок, личинок, мальків гине набагато раніше. Адже у риб багато ворогів — хижаків. Серед них і людина.
У наш час рибам живеться дуже важко. І не тому, що людина їх ловить, а тому, що порушує середовище існування риб. Саме тому люди — найнебезпечніші вороги риб.
Запитання до учнів:
— А ви знаєте, як людина порушує середовище існування риб?
Очікувані відповіді учнів:
• Забруднення водойм промисловими відходами — нафтою і нафтопродуктами (нафта утворює на поверхні води плівку, яка не пропускає повітря, і рибам стає нічим дихати).
• Забруднення добривами, які стікають з полів.
• Забруднення побутовими відходами та сміттям.

— Як ви вважаєте, в який час можна ловити рибу, а в який час лов обмежений? (Лов обмежений під час нересту.) Чому? (Тому що риба повинна відкласти ікру.)
— Ми знаємо, яка складна екологічна обстановка на планеті, зокрема в Україні, як забруднені наші річки, озера, моря. Що роблять учені для збереження різноманітності риб?
Повідомлення учня (випереджальне завдання)
В Україні, як і в деяких інших країнах, охорона риб передбачає:
1. Заборону вилову риб, чисельність яких у природі різко знизилася, або видів, які занесені до Червоної книги.
2. Визначаються місця й терміни вилову риби (заборонено ловити рибу в нерестовий період).
3. Визначення дозволених і недозволених знарядь та способів лову риби (повна заборона згу-бних способів лову — остей, хімічних методів лову, електровудок, глушіння вибухівкою, лову штиками).
4. Визначення промислових розмірів риби тих чи інших видів, яка може бути виловлена.
5. Припинення такої господарської діяльності людини, яка шкодить рибам через порушення їхнього природного середовища (заборона влаштування завалів на ріках, спорудження гребель, скидання ґрунту, різних відходів виробництва у воду, контроль за стічними водами, викошування очерету, знищення дерев у місцях нересту).
6. Обмеження руху моторних човнів у місцях нересту, боротьба із задухою на водоймах у зимовий період, розведення та випускання у водойми мальків цінних порід риб.
Розповідь учителя
У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України. До нього занесено 542 види тварин, серед яких 69 видів риб.
До Червоної книги України занесено зокрема такі види риб:
— білуга чорноморська;
— осетер азово-чорноморський;
— стерлядь;
— севрюга;
— харіус європейський;
— форель;
— дунайський та чорноморський лососі;
— бичок рудий звичайний;
— йорж смугастий.

1.      Заборонити вилов тих видів риб , чисельність яких у природі різко знизилася, чи занесених доЧервоної книги ;
2.      Визначити місця та терміни вилову риби;
3.      Визначити дозволені та недозволені знаряддя та способи вилову риби;
4.      Визначити найменші розміри промислових видів риб „які дозволено виловлювати;
5.      Припинити таку господарську діяльність людини, яка погіршує санітарний стан водойм, порушує місця нересту риб ;
6.      Обмежити рух моторних човнів під час нересту, боротьба  із задухою риби взимку;
7.      Штучне розведення та випуск мальків цінних видів риб.

          Отже, щоб зберегти запаси цінних видів риб, їх слід використовувати раціонально, тобто так, щоб вони могли відновити свою чисельність.
Ви - новітнє покоління,
Вам весь час вперед іти,
Середовище привітне
Треба дітям зберегти.
Щоб в новім тисячолітті,
Все буяло і росло,
То ж сьогодні і навіки
Не робіть природі зло !
Порушення екологічної рівноваги людиною в природі призвело до вимирання багатьох видів риб , багато з них занесено до Червоної книги .
Значення риб:
1. Значення риб у природі
1.   Риба одна з ланок у ланцю­зі харчування водних організімів (харчується планктонами й сама є їжею для хижаків).
2.     Риби очищують дно водойм, зни­щуючи водяних личинок комах.
3.     Хижі риби регулюють чисельність інших риб і водних тварин.
2. Значення риб для людини
1.   Цінна їжа, використання риб'я­чого жиру.
2.     Спортивне рибальство (забороня­ється ловити рибу більше 1кг).
3.     Декоративне значення (акваріум).
4.     Для медичних потреб, корм для сільського господарства (рибне                                                 
борошно)
     5. Деякі риби небезпечні для життя людини: фугу, акула,  електричний скат.

ІV. Узагальнення і закріплення знань
1. «Четвертий зайвий».
Визначити, яка риба зайва, та пояснити свій вибір.
1) Йорш, окунь, піранья, скумбрія.
2) Краснопірка, салака, кілька, оселедець.
3) Білуга, осетер, лосось, севрюга.
4) Карась, лящ, плітка, судак.

2. Пояснити японське прислів’я: «Хочеш з’їсти фугу — спочатку напиши заповіт!».
(Японці сприймають рибу фугу як делікатес. Щоправда, для того щоб приготувати з неї страви, кухар повинен мати особливу кваліфікацію, підтверджену дипломом. Він повинен знати її анатомію (оскільки в різних частинах риби отрута міститься в різній концентрації), мати тверду руку практикуючого хірурга. Також він повинен вміти надавати першу допомогу потерпілим. За два останні десятиліття ХІХ ст. від таких делікатесів у Японії загинуло понад 3 тис. людей, а наприкінці ХХ ст. кожні десять років гинуло близько 100 чоловік.)
Відео «Смертельно небезпечні риби»

3.Конкурс « Риболовля »

КАРАСЬ
Амур
Рогозуб
Акула
Ставрида, стерлядь, сом, судак, севрюга, сьомга, синець

ПЛОТВА
Лящ, линь Осетер
Тріска, тунець Вобла, в’юн Амур, акула

ВОБЛА
Окунь, осетер Білуга, бичок Лящ, линь Акула, амур

До дошки запрошую 4 учасники. На дошці написано 4 назви риб вертикально. Назва по горизонталі - це вудка; кожна літера по вертикалі - це гачок із наживкою. На нього треба спіймати рибку (написати назви риб, що починаються на ту саму літеру). Хто швидше й більше спіймає рибок, той і переможець.

КОРОП
Омуль
Рогозуб
Оселедець
Плітка

Чому в рибалок іноді погано клює риба ? Це до дощу, перед дощем риба опускається на дно водойми.

4. Дати відповіді на запитання.
— Яких риб використовують у боротьбі з комахами-шкідниками, при заростанні водойм?
(Використовують рибу гамбузію для боротьби з малярією — вона поїдає личинок маля-рійного комара. На рисових полях для знищення насіння бур’янів використовують коропа. Для очищення зарослих водойм використовують рослиноїдних риб — амура білого, тиляпію, товс-толобика.)

      До речі, складено легенди про одиноку рибку камбалу, ось одна з них:
Коли Спаситель був розіп’ятий на хресті і вже віддав свій божественний дух, у суботу явився до Божої Матері архангел Гавриїл  і сказав її: «Твій син воскресне з мертвих».  Матір Божа саме в цей час снідала на березі моря і з’їла половинку рибки. Почувши чудесне благовістя архангела, Пречиста перехрестилася та й каже:«Тоді мій син воскресне, коли оживе ця рибка». А рибка раптом плюсь!.. І ожила... До цих пір плаває однобока рибка на дні моря- а звуть її камбала.
Риби настільки увійшли в наше життя, що ми не уявляємо життя без них.

5.Про риб складено скоромовки, легенди .
/ діти розповідають загадки, скоромовки, легенди ./
1.      Голова є, а шиї немає; очі, а брів немає; рот є, а не говорить; без ніг, а далеко ходить .
2.      У хатах прозорих всі вони живуть, можеш ти їх бачить, та не можеш чуть.
3.      Водою їхали пани, на них срібні жупани, хоч жупани - лата на латі, панам раді в кожній хаті.

Скоромовки:
Щука борщику зварила,
Ляща щиро припросила:
Ляще , ляще, хочеш ще ?
Вчора сталась новина
 - Сом зробив собі човна,
 Бо уже старому сому
 Важко плавати самому.

6. Біологічна задача.
Визначте, скільки живуть зазначені риби, якщо відомо, що білуга може дожити до 100 років, тріска — у 4 рази менше, а тривалість життя сома дорівнює різниці між тривалістю життя білуги і тріски. (Тріска — 25 років, сом — 75 років.)

V. Підбиття підсумків уроку
- Що ви дізналися сьогодні на уроці?
- Що вам запам’яталося?
- Які із тих тварин, про які ми сьогодні говорили, вам були відомі?
- Про які ви почули вперше?

Оцінювання роботи учнів на уроці (виставлення оцінок: найактивніші – 12, 11, 10 балів, активні – 9, 8, 7 балів)


VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
- У вас на партах лежать сходинки із кружечками різного кольору. Кожна сходинка вказує на вашу активність на занятті.
ü  Нижня сходинка означає, що ви були неактивні, заняття вам не сподобалося.
ü  Середня – ви працювали, але виконували тільки ті завдання, які були легкими.
ü  Остання сходинка – що ви активно працювали, інформація була для вас цікавою.
- А кружечки означають ваш настрій.
§  Зелений – позитивний.
§  Жовтий – байдужий.
§  Червоний – негативний.
- Приклейте кружечок, що символізує ваш настрій,  на ту сходинку, яка відповідає вашій активності на уроці.
- Покажіть ваші результати. Я бачу, що в усіх настрій гарний, і ви всі добре працювали. Молодці!
- Дякую всім за співпрацю!

VІІ. Домашнє завдання
Ø Для всіх учнів:  опрацювати §36,37 підручника, відповісти на питання до § 36,37
Ø Для учнів з достатнім і високим рівнем навчальних досягнень: заповнити в зошиті таблицю
Ø За бажанням (для учнів, що навчаються на високому і достатньому рівні): скласти  твір-мініатюру   «Доля риб у забрудненій водоймі», кросворд «Риби наших водойм»
Ø Підготувати повідомлення про рибне господарство та рибальство.











Додоток 1
Риби-метеорологи
Багато які риби гостро відчувають зміни в атмосфері. Люди давно помітили, що перед негодою риба вискакує з води. Від вологого повітря набрякають крила комах, вони падають на землю, у воду, стають здобиччю риб, які збираються біля поверхні в очікуванні їжі. А деякі навіть виска-кують з води, щоб схопити мошку, яка ще не впала у воду. Комах не видно — вони маленькі, і риби вискакують з води. Отже, буде дощ.
Інша прикмета: перед дощем риба не клює. Не на наближення дощу вона реагує. Просто, наси-тившись комахами, які перед дощем попадали у воду, рибу не цікавить черв’як на гачку у риба-лки.
Але є риби, які дійсно реагують на зміну погоди. Так, голець у ясну погоду на дні акваріума ле-жить нерухомо. Якщо ж він снує вздовж стінок акваріума — через деякий час небо обов’язково затягнуть хмари. Коли він кидається вгору-вниз, вправо-вліво, здається, що цілий клубок темних довгих тіл заповнив акваріум, отже, скоро у вікно постукають краплини дощу. Точність прогнозування погоди гольцем досить висока: він помиляється лише в трьох-чотирьох випадках зі ста.
Дуже чутлива до змін повітряного тиску риба в’юн. Досвідчені рибалки знають: спіймався в’юн — бути дощу. Перед дощем або грозою ці риби підпливають до поверхні води і починають кру-жляти. Здатність в’юнів прогнозувати погоду люди помітили давно. Тому їх утримують у дома-шніх акваріумах. У хорошу погоду в’юн лежить на дні. Перед негодою починає метушитися, гасає по акваріуму, мутить воду, часто спливає на поверхню і знову пірнає на дно. Такою пове-дінкою в’юн попереджає про зміну погоди приблизно за добу.
Чутлива до змін погоди і щука. Якщо весняними днями перед нерестом, коли у неї буває корот-кочасний жор, щука добре хапає жерлиці, а потім раптово перестає,— чекайте похолодання, віт-ру, негоди.
Добрими прогнозувальниками наближення дощу і грози є самітники річкового дна — соми. У більшості випадків поява сомів удень віщує негоду, грозу чи зміну погоди. Особливо його пове-дінка змінюється під час грози і перед її початком. У цей час він уже не може лежати спокійно на дні, а тримається у верхніх шарах, плаваючи туди-сюди по своїй ямі.
2. Рибне господарство
Розповідь учителя
Рибне господарство — галузь, до якої належить добування, переробка, відтворення і збільшення запасів риби та інших водяних організмів у природних і штучних водоймах. Дає цінні харчові, кормові, лікарські й технічні продукти. Поділяється на рибальство, що має завдання ловити ри-бу і добувати морського звіра, та рибництво — збереження і поліпшення рибних запасів у при-родних водоймах і розведення риби у штучних. Рибальство може бути промисловим або ама-торським. Промислове рибальство поділяється на океанічне, морське, прибережне і на внутріш-ніх водоймах (річках, озерах, ставках).
Повідомлення учня
Рибальство
Рибальство — приватний або промисловий лов риби та інших живих водяних ресурсів. Під ри-бальством також розуміють полювання на таких морських тварин, як, наприклад, різні види жаб, молюсків, кальмарів, восьминогів, морських черепах і деяких інших їстівних морських без-хребетних. Приватне рибальство залишається однією з найпопулярніших розваг і навіть являє собою такий вид спорту, як спортивне рибальство. Велике значення має океанічне рибальство. Одним з основних районів рибальства (а раніше — і китобійного промислу) є Антарктида. У зв’язку з надмірною інтенсифікацією вилову і значним його зменшенням освоюються нові ра-йони і об’єкти риболовлі (в Індійському океані та біля берегів Антарктиди). В океанічному ри-бальстві в улові риби переважають такі види, як ставрида, сардинела, сардина, скумбрія, мерлуза, хек, нототенія, тунець тощо.





















Додоток 2
1.Риби, назви яких схожі з робочими інструментами:
молот-риба;
пила-риба;
ніж-риба;
топірець-риба.
2.Цілий ансамбль можна створити з риб, що мають назви музичних інструментів:
ліра-риба;
гітара-риба;
дудка-риба;
флейта-риба.
3.Особливості будови окремих частин тіла риб відображено в їх назві:
великорот;
лопатоніс;
зубатка;
довгорил;
носач, губань.
4.На зовнішні особливості та поведінку вказують такі назви (цілий зоопарк!):
це звірі:
морський вовк:
морський кіт:
морська лисиця:
морська собака;
тигрова акула;
риба-мавпа:
птахи:
риба-ластівка;
риба-колібрі;
риба-горобець;
риба-пелікан;
плазуни:
змієриба;
риба-кайман;
морський дракон;
земноводні:
риба-жаба;
риба-саламандра;
і навіть комахи:
риба-метелик;
риба-муха.
5.Деякі риби мають назви високопоставлених і титулованих осіб держави:
король-риба;
оселедцевий король;
риба імператор, кардинал.
6. Є назви релігійного походження:
морський ангел;
морський чорт;
божа риба.

Немає коментарів:

Дописати коментар